READING

Το κορίτσι από τη Γερμανία, Armando Lucas Correa ~...

Το κορίτσι από τη Γερμανία, Armando Lucas Correa ~ 2017

Το κορίτσι από τη Γερμανία, μυθιστόρημα του Armando Lucas Correa, κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2017 από τις εκδόσεις Διόπτρα.

Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που πραγματεύεται γεγονότα του ολοκαυτώματος, αλλά στοχεύει κυρίως στο τραύμα της δίωξης, του εκτοπισμού, της περιθωριοποίησης, του ρατσισμού, του ξεριζωμού και της μετανάστευσης, του φόβου και της οδύνης του ολοκαυτώματος.

Το τραύμα μιας γενοκτονίας, σχεδόν πάντα, αποσιωπάται στην πρώτη γενιά. Συνήθως, αρχίζει να εκδηλώνεται δειλά – δειλά στα πιο οικεία πρόσωπα, ως εξομολόγηση. Στη δεύτερη ως οικογενειακή ιστορία των προγόνων και στην τρίτη με τέταρτη γενιά πια, ξεκινάει να συζητιέται δημόσια και να αποκτά άλλη διάσταση. Σε αυτό ίσως οφείλεται η ανάγκη της απόστασης από τον πόνο για την εξασφάλιση του αύριο για τους απογόνους. «Ξέχνα το όνομά σου» , είπε ο πατέρας της Χάνα. Η αφήγηση στο μυθιστόρημα, είναι σε α’ πρόσωπο, γεγονός που πολλές φορές μοιάζει με προφορική μαρτυρία ιστορικού δελτίου.

Αρχικά, στο μυθιστόρημα Το κορίτσι από τη Γερμανία, του Armando Lucas Correa,  διακρίνονται δύο κεντρικοί χαρακτήρες με ένα κοινό στοιχείο (τραύμα), οι οποίοι ενεργούν και περιγράφονται, ξεχωριστά, τοποθετημένοι σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους και με κατάληξη τη συνάντηση αυτών των δύο κόσμων και χαρακτήρων δίνοντας έμφαση στο ένα κοινό χαρακτηριστικό τους.

Η πλοκή και οι εισαγωγές στις ζωές των δύο πρωταγωνιστριών είναι αργές αλλά εξυπηρετούν στην κατανόηση της επίδρασης που έχουν τα γεγονότα στη ζωή τους και τους τρόπους που συντελούνται οι αλλαγές στα δεδομένα τους. Συνεπώς είναι απαραίτητες οι αναλυτικές περιγραφές στην κατανόηση της αλλαγής των συνθηκών στη ζωής τους.

Ουσιαστικά, το μυθιστόρημα εξελίσσεται σε τρία μέρη, με τελευταίο τη συνάντηση των δύο χαρακτήρων. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η μετάβαση του αναγνώστη στο τρίτο μέρος του μυθιστορήματος, που αφορά το κοινό τραύμα. Η κοινωνική μνήμη ενός γεγονότος γίνεται συλλογική και το αντίστροφο.

Όσον αφορά το είδος της μνήμης που εμπεριέχεται εντός του μυθιστορήματος εναλλάσσεται ανάλογα με τα πρόσωπα που συναναστρέφονται οι κεντρικοί χαρακτήρες και τη σχέση τους με αυτούς και το τραύμα. Δηλαδή, σύμφωνα με τον Halbwachs, η συλλογική μνήμη ορίζεται η μνήμη η οποία εστιάζει σε συλλογικότητες, ομάδες ατόμων π.χ. οικογένεια, εργασιακός κύκλος, σχολείο και εξαρτάται από τα ενδιαφέροντα της ομάδας και την ανοιχτή ή μη, σχέση των υποκειμένων που την απαρτίζουν.  Η κοινωνική μνήμη, από την άλλη εστιάζει στη σύνδεση των υποκειμένων μιας ομάδας/ κοινωνίας με το παρελθόν ως συνέπεια του γεγονότος στην κοινωνία και τα μέλη της. Ωστόσο, γίνεται αντιληπτό ότι το ένα είδος μνήμης δεν αναιρεί το άλλο, αντιθέτως συνυπάρχουν και ενισχύονται.

Γιατί να το διαβάσεις; Γιατί παρόλο που ανήκει στο είδος της μυθοπλασίας, τα γεγονότα είναι πραγματικά. Οι βιοπολιτικές με στόχο τις γενοκτονίες όπως το σχέδιο της «τελικής λύσης» των ναζί είναι μια καθημερινή μάχη εξουσίας στο δίπολο «εμείς» και οι «άλλοι», σε οποιοδήποτε πλαίσιο ρατσιστικής συμπεριφοράς και διαχωρισμού ετερότητας.


Το κορίτσι από τη Γερμανία

Armando Lucas Correa

Μετάφραση: Φωτεινή Πίπη
Είδος: Μυθιστόρημα
Εκδόσεις: Διόπτρα, 2017

RELATED POST

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

INSTAGRAM
FOLLOW ME