Δέκα βιβλία με πρωταγωνιστές τους Ερίκα και Πάτρικ χρειάστηκαν και 23.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως για να κάνει και η Lackberg το πολυπόθητο διάλειμμα. Απρίλιος 2019 και το πρώτο βιβλίο της σειράς με ηρωίδα τη Φέι βγαίνει στα ράφια των Εκδόσεων Μεταίχμιο. Με πρωταγωνίστρια μία δυναμική, μυστηριώδη γυναίκα δύο όψεων, η Σουηδέζα βασίλισσα των best-sellers, όπως την αποκαλούν, μάς παρουσιάζει Το Χρυσό Κλουβί.
432 σελίδες γεμάτες αγωνία και έντονη γραφή, με μία Lackberg τελείως διαφορετική. Το Χρυσό Κλουβί είναι μία ιστορία δεσμών και απελευθέρωσης τόσο της πρωταγωνίστριας της ιστορίας, όσο και της ίδιας της συγγραφέως. Η Lackberg δε φιλτράρει τις σκέψεις της. Οι λέξεις σαν χείμαρρος ξεπηδούν από τις σελίδες. Με ωμή γραφή μιλά για τον έρωτα, το σεξ, την εκμετάλλευση, την αγάπη και το μίσος μέσα από τη Φέι και τους δευτερεύοντες χαρακτήρες. Πιο άμεση από ποτέ, η συγγραφέας ξεκαθαρίζει από το εξώφυλλο κιόλας, που παραπέμπει σε ακριβό γυναικείο άρωμα, ότι επίκεντρο είναι η γυναίκα, όχι μόνο η Φέι, αλλά η κάθε γυναίκα.
“Η καταστροφή ολοένα και πλησίαζε. Θα έπρεπε να είχε δει τα σημάδια, φυσικά. Να είχε τα μάτια ανοιχτά. Λένε ότι τίποτα δεν τυφλώνει τόσο όσο ο έρωτας, αλλά η Φέι ήξερε πως τίποτα δεν τυφλώνει τόσο όσο το όνειρο για έρωτα.”
Η Camilla Lackberg αυτήν τη φορά απομακρύνεται από τη μικρή κοινωνία της πατρίδας της, τη Φιελμπάκα, και επικεντρώνεται στο χάος και τη χλιδή της μεγαλούπολης· η ηρωίδα μας βρίσκεται ανάμεσα στην ανφάν γκατέ της Στοχόλμης.
Η Φέι παρουσιάζεται αρχικά ως μία γυναίκα που πιστεύει και δείχνει να τα έχει όλα. Μέρος της υψηλής κοινωνίας, με έναν καταπληκτικό και επιτυχημένο σύζυγο, τον Τζακ, και μία όμορφη κόρη, τη Ζιλιέν, ζει σε ένα υπερπολυτελές διαμέρισμα στη Στοκχόλμη με τους πάντες γύρω της να ζηλεύουν την ευημερία της. Ενώ, η συγγραφέας αποφεύγει στοχευμένα εξαρχής τους χαρακτηρισμούς για την ηρωίδα της – το ίδιο κάνει και με τους υποήρωες – ο αναγνώστης καλείται να αποφασίσει τι θα κάνει με τη Φέι. Το αν θα τη συμπαθήσεις ή θα την αντιπαθήσεις, αν θα τη συμπονέσεις ή αν θα θυμώσεις μαζί της, αν θα την κατακρίνεις ή αν θα ταχθείς στο πλάι της είναι καθαρά προσωπικό σου θέμα και η Lackberg πολύ επιτηδευμένα πετά το μπαλάκι στο κοινό.
Όμως, ποια είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ η Φέι;
Οι μαύρες στιγμές του παρελθόντος της Φέι σκιάζουν το παρόν και απειλούν το μέλλον της. Άνθρωποι, πράξεις, λόγια που τη στοιχειώνουν σιγά-σιγά αιωρούνται στην επιφάνεια μιας σκοτεινής λίμνης, στην ψυχή της Φέι που νιώθει να βουλιάζει στην ίδια της τη μνήμη φυλακισμένη στο χρυσό κλουβί. Το χρυσό κλουβί της, όμως, αν και εκ πρώτης όψεως είναι ο δυστυχισμένος της γάμος, είναι ένας πολύ βαθύτερος συμβολισμός για την ηρωίδα. Στην πορεία του βιβλίου ξετυλίγονται όλα τα κομμάτια που εγκλωβίζουν τη γυναίκα που θέλει από μικρό παιδί να πετάξει μακριά. Αν και θα ήθελα πολύ να πω περισσότερα φοβάμαι ότι θα χαλάσω τη μαγεία του βιβλίου, οπότε εσύ καλείσαι να ανακαλύψεις τι κρύβεται πίσω από αυτά τα χρυσά κάγκελα.
Η ύλη – στην οποία η Φέι φαίνεται να έχει κρεμαστεί απελπιστικά πολύ – είναι μόνο η μπογιά με την οποία προσπαθεί να βάψει το μαύρο της ψυχής της. Οι αναμνήσεις και οι σκέψεις της πολλές φορές θολώνουν το μυαλό της, ενώ η ανάγκη της να ξεφύγει από το παρελθόν την κάνουν να φορά ένα προσωπείο που δεν της ανήκει βυθίζοντάς την ολοένα και περισσότερο σε έναν χρυσό βούρκο που παρά την αξία του δεν παύει να την πνίγει. Έχοντας σπουδάσει Οικονομικά (μία ομοιότητα με την ίδια τη Lackberg) θα προσπαθήσει με κάθε τίμημα να βγει στην επιφάνεια χτίζοντας μία δική της αυτοκρατορία από το μηδέν. Αυτό θα πει Revenge!
Τι είναι, όμως, αυτό που θα γίνει η αφορμή για την αναγέννηση, την αφύπνιση του αληθινού εαυτού της;
Η απιστία του άντρα της την γκρεμίζει· του άντρα που ερωτεύτηκε παράφορα και στον οποίον έμεινε πιστή προδίδοντας τον εαυτό της, τα όνειρα και τους στόχους της. Μία από τις πιο αγαπημένες μου στιγμές στο βιβλίο ήταν η πρώτη έξοδος της Φέι με τον Τζακ, και η φράση με την οποία η ίδια περιγράφει το πόσο ερωτευμένη ήταν μαζί του. Όποιος έχει υπάρξει ερωτευμένος είμαι σίγουρη πως θα συμφωνήσει ότι δεν έχει περιγραφεί καλύτερα σε σύγχρονο κείμενο το συναίσθημα του να βρίσκεσαι στο ίδιο πλήθος με το αντικείμενο του πόθου σου…
“Επιπλέον, ήξερα ότι είχα κοντά μου τον Τζακ. Μαζί του ένιωθα ασφαλής. Όσην ώρα μιλούσα με την Αμάντα γνώριζα που βρισκόταν ανά πάσα στιγμή. Ήταν λες και το δωμάτιο έγερνε προς το μέρος του.“
Στα κατεστραμμένα θεμέλια της ύπαρξής της, η Φέι, ενδυναμώνεται τροφοδοτημένη από το μίσος της για τον πρώην σύντροφό της και ξαναχτίζει τη ζωή της αυτή τη φόρα με γνώμονα μοναχά την ίδια και το παιδί της. Η γυναίκα που υπήρξε κάποτε δεν έχει χαθεί ολοκληρωτικά. Η Φέι από παιδί ζητούσε τη σωτηρία σε έναν άντρα που, σε αντίθεση με τον πατέρα της, αυτός θα άξιζε πολλά και θα έσωζε αυτήν, τη μητέρα και τον αδερφό της. Αυτό το όνειρο κρατούσε μέσα της αναμμένο και πίστευε μέχρι το τέλος ότι ο Τζακ ήταν αυτός ο ήρωας. Κατάλαβε, όμως, ότι η σωτηρία θα ερχόταν από τον ίδιο της τον εαυτό.
“Συνήθιζα να ονειρεύομαι πως θα ‘ρχόταν κάποιος να μας σώσει. Όλοι ήξεραν. Κι αν δεν ήξεραν πόσο άσχημα ήταν τα πράγματα, ήξεραν αρκετά. Τότε, γιατί δεν ερχόταν κανείς να μας πάρει; Να μας ελευθερώσει;”
Η μοναδική της φίλη, Κρις, τη βοηθά και της συμπαραστέκεται, ενώ η Σέρστιν, μία νέα παρουσία έρχεται να της καλύψει κενά που είχε από παιδί – της μητέρας, της αδερφής, της γυναίκας συμμάχου. Σε κάθε άνθρωπο του περιβάλλοντός της, η Φέι, συναντά ένα κομμάτι του εαυτού της, άλλοτε χαμένο κι άλλοτε ενεργό που δεν νιώθει πια δικό της.
Ο Τζακ καθρεφτίζει την αδυναμία της και τα τραύματα από την πρώτη αντρική φιγούρα που γνώρισε, αυτή του πατέρα της. Η Κρις από την άλλη είναι η δύναμή της· η φωτιά που δεν έχει σβήσει μέσα της, μια αγωνίστρια που δε φοβάται να ζήσει, αλλά μάχεται να κρατήσει αυτά που της ανήκουν. Η κορούλα της είναι κι αυτή ένα χαμένο κομμάτι του εαυτού της, είναι η ανέμελη παιδική ηλικία που δεν έζησε ποτέ και θέλει τώρα να χαρίσει στο παιδί της. Στην Άλις, η Φέι βλέπει τη φυλακή της. Σε αντίθεση με την ίδια, η Άλις, έχει πλήρη επίγνωση της κατάστασης κάτι που η Φέι αρνείται πεισματικά να αντικρίσει. Έτσι, μάχεται να βρει τον αληθινό της εαυτό. Η κρίση ταυτότητας της ηρωίδας, είναι κρίση ολόκληρης της κοινωνίας.
“Ο κόσμος είχε σταματήσει για λίγο, παρατηρώντας τη Σουηδία με έκπληκτο βλέμμα. Τη χώρα που μεγάλο μέρος του υπόλοιπου πλανήτη εβλεπε ως μια κοινωνία ονειρεμένη, χωρίς προλήματα, χωρίς εγκληματικότητα, κατοικημένη από ψηλές και αγαλματένιες ξανθιές θεές με μπικίνι, επιπλωμένη αποκλειστικά από το ΙΚΕΑ και τραγουδισμένη από τους ΑΒΒΑ. Μια εικόνα επίπλαστη σαν την ίδια τς τη ζωή.“
“Άφησα το αεράκι που φυσούσε στο πρόσωπό μου να παρασύρει όλες τις αναμνήσεις κι έπεισα τον εαυτό μου ότι μπορούσα τώρα να τις αντικαταστήσω με καινούργιες. Κάθε κύτταρο στο ανθρώπινο σώμα ανανεώνεται και αντικαθίσταται, άρα γιατί να μην μπορούσε να γίνει το ίδιο και με τις μνήμες;”
“Μαζί είμαστε δυνατές και δεν θα παραμείνουμε άλλο σιωπηλές.”
Η Lackberg ήταν πραγματικά μια έκπληξη αυτή τη φορά. Εντελώς διαφορετική γραφή – σε μετάφραση Γρηγόρη Κονδύλη – ανεπιτήδευτη, χωρίς να φιλτράρει τις λέξεις, δε φοβάται να ξεμπροστιάσει, να χυδαιολογήσει, δε φοβάται να μιλήσει· σε αυτό δηλαδή που θέλει να φτάσει η ηρωίδα της. Έχοντας συνηθίσει τα καλά παιδιά, Ερίκα και Πάτρικ, η σκοτεινή παρουσία της Φέι ίσως αρχικά σοκάρει. Δεν προσπαθεί να δικαιολογήσει τις πράξεις της, αντιθέτως χαίρεται και περιγράφει με γάργαρους ρυθμούς τις παρορμήσεις του παρελθόντος και τα σκοτεινά πλάνα του παρόντος.
‘Ό,τι άποψη κι αν είχε κανείς για τον κλάδο του πορνό, οι τίτλοι των ταινιών που παρήγε ήταν συγκεκριμένοι. Χωρίς μισόλογα και υπονοούμενα. Καμία προσπάθεια να εξωραΐσουν, να υπερβάλουν, να πουν ψέματα για το τι πουλούσαν και για το τι πραγματικά ήθελε αυτός που καθόταν μπροστά στην οθόνη. Ένας ευθύς διάλογος, μια ανοιχτή, έντιμη επικοινωνία.”
Ακολούθησε το ART.harbour και κάνε δικό σου ένα αντίτυπο του βιβλίου
“Το Χρυσό Κλουβί”!