Γιατί τώρα;

Γιατί αν όχι τώρα, πότε;

Γιατί δεν έχει σημασία το πότε.

Η σιωπή είναι ακόμη μία στάση «αποδεκτή». Η κακοποίηση, όταν δεν έχει τις συνήθεις μορφές, δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμη. Οι γνωστές μορφές της, όμως, (σωματική, λεκτική βία) είναι μόνο η μύτη του παγόβουνου. Η κακοποίηση έχει πολλά πρόσωπα. Κακοποίηση δεν είναι μόνο η ενέργεια, είναι και η αδράνεια, είναι η παράλειψη, είναι η παρουσία και η απουσία. Τα χέρια κακοποιούν, το κάνει όμως εξαιρετικά και η γλώσσα, το κάνει και ο νους. Η ενδοοικογενειακή βία είναι πλέον η πιο συνηθισμένη μορφή κακοποίησης. Όμως, η οικογένεια και η συντροφική ζωή δεν είναι οι μόνοι χώροι που συναντάμε καθημερινά περιστατικά βίας και εκφοβισμού. Το εργασιακό περιβάλλον μπορεί να αποδειχθεί πολλές φορές ένας τραυματικός χώρος. Όλοι έχουμε υποστεί ή ακούσει ανάλογα περιστατικά. Κι αν δεν το πιστεύεις ότι συμβαίνει, συμβαίνει. Ίσως σου έχει συμβεί ή σε κάποιον συνεργάτη σου, ίσως ακόμη δεν μπορείς να αναγνωρίσεις ότι συνέβη, ότι συμβαίνει.

"Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104: Γιατί δεν έχει σημασία το πότε "Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104 | Παρουσίαση

Στο θέατρο 104 κάθε Σάββατο και Κυριακή τέσσερις ηθοποιοί ανεβαίνουν επί σκηνής και μιλούν για όλα εκείνα που συμβαίνουν εκεί έξω, εδώ μέσα. Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα ανεβάζει στη σκηνή την παράσταση Γιατί Τώρα σε σκηνοθεσία Αναστασίας Τσούτση.

Τρεις γυναίκες που εργάζονται σε έναν οργανισμό υποστήριξης θυμάτων κακοποίησης αντιμετωπίζουν μια υπόθεση σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων. Πού ξεκινούν, όμως, τα όρια της δικής τους κακοποίησης; Καθώς οι μαρτυρίες πληθαίνουν, η υπόθεση παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις. Ένας νέος συνεργάτης προστίθεται στην ομάδα. Τότε οι τρεις γυναίκες αρχίζουν πραγματικά να αναθεωρούν όσα βιώνουν και να διαπραγματεύονται την ανάγκη για απελευθέρωση σε έναν χώρο που, τυπικά, δεν τις φυλακίζει.

Γιατί, όμως, νιώθουν εγκλωβισμένες;

Γιατί νιώθουν υποχρεωμένες να μείνουν;

Γιατί υπομένουν όσα υπομένουν;

"Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104: Γιατί δεν έχει σημασία το πότε "Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104 | Παρουσίαση

Πριν σκεφτείς ένα χέρι να ορμάει, σκέψου λέξεις να βγαίνουν από στόματα σαν καρφιά και να κολλούν σε ένα γυμνό σώμα, σκέψου να κάθεσαι και μια σκιά να στέκεται συνέχεια από πάνω σου σαν απειλή, αναρωτήσου: τι είναι τελικά απειλή! Η Ομάδα Ανδρομέδα, μετά από έρευνα, φέρνει στη σκηνή ένα πολυσυλλεκτικό κείμενο. Η Φανή Γρύλλη, η Ντίνα Κούκου, ο Παύλος Πιέρρος και η Αναστασία Τσούτση γίνονται θύματα, μάρτυρες των όσων συμβαίνουν, σύμβολα. Πρόκειται για ένα κείμενο που αναδεικνύει την άρνηση και την αντίδραση στην αποδοχή της κατάστασης, την ντροπή και τον φόβο που συχνά συνοδεύουν τη σιωπή των θυμάτων. Μέσα από πολλές έντονες σκηνές, το έργο παρουσιάζει τις δύσκολες επιλογές και τον αγώνα των γυναικών να αντιμετωπίσουν την καταπάτηση των δικαιωμάτων και να υψώσουν ξανά ανάστημα, να δυναμώσουν τη φωνή τους στην κοινωνία.

Όλοι εμείς, οι θεατές, καλούμαστε να αναρωτηθούμε πώς μπορούμε να στηρίξουν τις γυναίκες που έχουν το θάρρος να μιλήσουν και να αντιμετωπίσουν τον κακοποιητή. Καλούμαστε, και οι ίδιοι, να ανακτήσουμε τις φωνές μας, φωνές υπεράσπισης.

Σκέφτομαι ακόμη την ενδυματολογική επιλογή των γυναικών επί σκηνής. Λευκά ρούχα, μαύρα δερμάτινα αξεσουάρ. Λευκή ζωή, μαύρα δεσμά. Κι όμως, αν είμαστε μαζί, αν είμαστε ειλικρινείς, μπορούμε να τα καταφέρουμε και να σπάσουμε τα δεσμά, να ζήσουμε μια ζωή καθαρή, μια ζωή ασφαλέστερη, μια ζωή για μας.

Το έργο Γιατί τώρα ανεβαίνει για δύο ακόμη παραστάσεις, Σάββατο και Κυριακή 24 & 25 Φεβρουαρίου, στο Θέατρο 104, αξίζει αληθεία να είστε σε μία από αυτές.

"Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104: Γιατί δεν έχει σημασία το πότε "Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104 | Παρουσίαση

Αγοράστε τα Εισιτήριά σας εδώ

"Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104: Γιατί δεν έχει σημασία το πότε "Γιατί τώρα" στο Θέατρο 104 | Παρουσίαση

Πληροφορίες για την Ομάδα Ανδρομέδα:

Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα έχει πραγματοποιήσει τέσσερις επαγγελματικές θεατρικές παραγωγές στο πρόσφατο παρελθόν:

Η πρώτη θεατρική παραγωγή (2018-19) της «Ανδρομέδας» ήταν οι «Γυναίκες από χώμα», έργο βασισμένο στις μαρτυρίες των οροθετικών γυναικών που διαπομπεύτηκαν το 2012.

Η δεύτερη θεατρική παραγωγή (2019-20) ήταν το «Κατανόησέ με ή σε Καταβροχθίζω», έργο βασισμένο σε μαρτυρίες παιδιών απ’ όλον τον κόσμο για την κακοποίησή τους και την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους.

Η τρίτη θεατρική παραγωγή  (2021) ήταν το «ΕΜΠΟΡΙΟ», έργο βασισμένο σε μαρτυρίες θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων.

Τέλος, η τέταρτη θεατρική παραγωγή (2022-23) της ομάδας ήταν το έργο, με τίτλο «Δεν είναι Παιχνίδι». Ένα έργο βασισμένο σε μαρτυρίες γυναικών και ανήλικων κοριτσιών που έχουν εκτεθεί σε κακοποιητικές συνθήκες στο διαδίκτυο.


Γιατί τώρα;

στο Θέατρο 104

Συγγραφή έργου/σύνθεση κειμένων: Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα
Σκηνοθεσία- Φωτισμοί: Αναστασία Τσούτση
Εικαστική Επιμέλεια: Σοφία Ρούβα
Σκηνογραφία: Άννα Βράτιτς & Ειρήνη Ρούμπη
Ενδυματολογική Επιμέλεια: Φανή Γρύλλη
Επιμέλεια ήχου: Json (doma)
Φωτογραφίες/ Τeaser/ Trailer παράστασης: Ντάρια Κέσοβα
Γραφιστική Επιμέλεια: Nove Graphics
Τυπογραφείο για την έκδοση του προγράμματος- βιβλίου της παράστασης: Εκδόσεις ΚΨΜ
Καλλιτεχνική επιμέλεια προγράμματος: Δημήτρης Μακρής
Παραγωγή – Έρευνα για την επιμέλεια κειμένων: Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί: Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Παύλος Πιέρρος, Αναστασία Τσούτση

Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Θάνου Αλεξίου

* Το κείμενο της παράστασης διαμορφώθηκε έπειτα από έρευνα της ομάδας για το θέμα, μέσα από αξιόπιστες πηγές, ντοκιμαντέρ, και, κυρίως, μαρτυρίες ανθρώπων.

** Η παράσταση δεν ενδείκνυται για παιδιά κάτω των 16 ετών.

Εγγραφείτε στο newsletter του ART.harbour

Δεν στέλνουμε spam! Διαβάστε την πολιτική απορρήτου μας για περισσότερες λεπτομέρειες.

Ποιητική Συλλογή ΣΤΙΓΜΕΣ Ελίζα Σουφλή Εκδόσεις ΛΙΜΑΝΙ

Εσύ τι λες;

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ